الثلاثاء، سبتمبر 23، 2008

ياترى انت قتلت قبل كده !!

بصراحة كده ساعات كتير بيخطر على بالى حاجات
جايز تكون غريبة وجايز ناس كتير تقول عليا
(عبيطة دى ولا ايه !! )
لكن انا ببئا شايفاها حاجات ممكن تغير مجرى حياتنا كله
وعلشان كده قولت من هنا ورايح
مش هاكتم الافكار دى جوايا
واللى هايجي على بالى هاقوله
وابئا اتخانق مع اللى مش عاجبه بعدين
وشخبوطتى النهارده هابدأها بسؤال مهم جدا وحيوي
ياترى انت قتلت قبل كده ؟
طبعا كله هايبرأ لى !!
جرى ايه يا ست الكتكوتة
انتى فاكرة نفسك مأمورة القسم ؟
براحة عليا بس يا جماعة مش كده
ده كله بالخناق الا الموضوع ده لازم يكون بالخناق برده
على فكرة السؤال مش غريب خالص لأننا كلنا بنقتل
عارفين بنقتل ايه ؟
بنقتل حاجة مهمة جدا فى حياتنا .. بنقتل احلامنا
وطبعا انا مقصدش بالاحلام اللى بنشوفها واحنا نايمين
لأن زى ماكلنا عارفين ان كله مع مشاكل الشغل
والمواصلات والفلوس ولو متجوز وعندك عيال
ده طبعا غير حال البلد نفسه
اللى بئا لا يسر عدو ولا حبيب
هاتلاقى نفسك يا عينى مضغوط طول النهار
وترجع بالليل تفرغ ده فى احلامك
اللى عادة بتكون كوابيس ويبئا صوت تخاريفك
جايب أول الشارع
لكن أنا قصدى الحلم اللى ممكن تتحكم فيه
اللحظة اللى ممكن تعدى عليك وتفكر فيها فى المستقبل
كتير مننا بيقتل اللحظة دى ..
بيقتلها لما فجأة يفوق نفسه من الحلم
وبكل رخامة يقول لنفسه
“ياعم فوق دى احلام اليقظة”
بيقتلها لما مش بيحاول يحققها بدل مايحبط نفسه ويحبطها معاه
ده غير بئا الناس اللى قتلت الحلم من بدرى
وبطلت تحلم من أصله
انتوا عارفين لو كل واحد حاول بس يحقق
واحد من الالف من أحلامه
حاجات كتير اوى هاتتغير
أولا هايحس بطعم النجاح وهيلاقى نفسه
بدأ فى تحقيق حلم ورا حلم
تانى حاجه هايبقى قدام نفسه راضى حتى لو فشل
ويقول انا عملت اللى عليا
بدل ما يجى قدام المرايه الصبح ويبص لنفسه بقرف وغيظ
بعد ما يلاقى العمر فات وهو واقف محلك سر
ناس كتير بتقتل الاحلام بكلام فارغ جواهم بس
“أنا مش عندى القدرات اللى تساعدنى”
” الحياه مش بتدى الواحد كل حاجة”
“فيه كتير حاولوا وما وصلوش”
” أنا خلاص سنى كبر “
ومليون حجة وحجة وكأنه عمال يجيب طوب ورمل وزلط
ويبنى جدران حوالين نفسه
كل كلمه من الكلمات دى جدار جديد
لحد ما يلاقى نفسه بيتخنق ويحس باليأس
لأنه برمج عقله على الاستسلام وبس
ايه رأيكم ما تيجوا نجرب نهد الجدران دى
ناخد بس اول خطوة
وصدقونى اللى بيدوق طعم النجاح مرة
بينحت فى الصخر علشان يدوقه مرة تانية
احلم وعيش حلمك جواك وحاول وافشل وحاول وافشل
واعرف ان كل فشل بيمر عليك عبارة عن نجاح
لانه بيديلك خبرات وحاجات كتير جدا انت مش بتحس بيها
لأنك بتركز بس على ان ده فشل
ودايما فكر فى ان الصعود لأعلى اصعب من الهبوط صحيح ..
بس طعمه ألذ
معلش انا عارفة انى طولت عليكم
بس ادينا يندردش مع بعض
ولا اييييييييييييه
!!!!!!!!!

هناك 6 تعليقات:

wanna b a physician يقول...

(تبريئه كبيرة ) جرا ايه ياست الكتكوتة هههههههههههههههههههههههه
اكيد عندك حق الحقيقة عمرى ما بطلت احلم انى اكون افضل دايما او احقق حلمى يعنى مثلا اول ما دخلت الكلية اللعينة كنت مش عارف نظام المزاكرة ازاى وكدا كنت جبت تقدير مش عجبنى فى اولى قولت ان شاء الله السنة الجاية هاغير نفسى وقد كان بس للاسف تعبت جدا قبل الامتحانات وما اتكتبش انى اجيب تقدير احسن قولت عادى ده غصب عنى هناك محاولات اخرى وقد كان تحسن تقديرى فى تلاتة
وفى رابعة كنت جايب امتياز كويس وهكذا استمريت والحمدلله لان دايما اتعودت اكون فوق مش تحت
يارب كلنا نقدر نحلم ونحقق احلامنا ولا نتوقف ابدا
بالتوفيق مع الكشاكيل والتكت والجلاد
كان معكى من مكتبة الفجالة
احمد طبيب بس مش جراح

أسيرة الأقدار يقول...

هههههههههههه .. يادى الكشاكيل والجلاد والتيكت اللى شاغلين بالك علطول .. بس برافو عليك يا دوك هو ده بالظبط اللى انا كنت اقصده انك تفضل تسعى ورا احلامك لانك طول مانت حاططها هدف ادام عينيك عمرك ما هتيأس ولو متحققتش السنة دى مش مشكلة تتحقق السنة اللى بعدها المهم نلغى اليأس من قاموس حياتنا .. وبمناسبة مكتبة الفجالة بئا ملاقيش عندك قلم رصاص وبراية :P

غير معرف يقول...

مشكلة الصباغ والدكتور زعبولا
بنظرة حيادية لصديق كليهما
مدون يدعى محمد الجوهري
http://goharyblog.blogspot.com/
شوفوها ضروري

أسيرة الأقدار يقول...

تابعوا الجديد
ـــــــــــــــــــــــــــــ
ايه ده انت خلاص عملتها مشكلة!!
اصلا الموضوع مش مستاهل بس كالعادة احنا شعب مصرى عايز جنازة ويشبع فيها لطم .. وميرسى يا سيدى على اخبارك الجديدة بس ياريت متجيش ترمى لى لينكات تانى

ojg يقول...

انا قتلت
وجايه اعترف
:)
مممم
هو احنا ليه لسه مش بقينا اصحاب؟؟؟
:)
بقولك ايه ابعتيلي ميلك في التعليقات عندي
انا عامله موديريشن مش هنشره في المدونة
هحطه علي مصراوي بس
:))

أسيرة الأقدار يقول...

هههههههههههه

لا لو على مصراوى بس تبئا بسيطة يعنى عشرتاشر الف واحد بس اللى هايعرفوه

ماشى يا وزتى هابعتهولك .. انا كمان نفسى اتعرف عليكي اكتر :$

بس على فكرة برده مش هاسيبك لازم تعترفى قتلتى ايييييييييييه وفين وازاى .. اعترفى بسرعة الانكار مش هايفيدك ولا هايضرك ........